.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

16 nov. 2012

Gustav Holmlund har avlidit



Gustav Holmlund, född på Svartvik i en av ”rökåkarna”, och en gång tillhörande eliten bland landets utförsåkare på skidor, avled för två veckor sedan. Gustav, idrottsman i själen, blev 93 år gammal. I slutet av sitt liv bodde han i Stockholm. Gustav var för mig en riktig svartvikare, dvs så snäll som man kan bli (ordet "snäll" kanske har en annan inte lika betydelsefull innebörd idag som på gamla Svartvik). För några år sedan, när Gustav bodde i Sundsvall hade jag förmånen att relativt ofta prata med honom på någon uteservering, tyvärr utan bandspelare. Han om någon svartvikare kunde berätta fascinerande om rökåketiden i Svartvik. Naturligtvis hade jag i tankarna att någon gång ta med mig kassettspelaren och på lämplig plats kunna spela in några av hans väl berättande historier; men plötsligt hade han flyttat till Stockholm för att komma närmare anhöriga, och någon inspelning blev inte av. Några av hans berättelser kommer jag ihåg och då främst fäljande då den ju bl.a. handlar om min bror Bert: Svartviks store målarmästare Knut Hägglund som för en dag ville komma ifrån sin hustru Maud, som inte gillade makens drickande. Knut ringde upp min bror Bert som var i Åretrakten och målade tillsammans med målarkompisen Curt Edebrant. Knut frågade Bert om han behövde mer färg, i så fall skulle Knut komma upp med detsamma. Bert svarade dock resolut att det inte alls behövde någon färg "det kommer att bli mycket färg över" sa Bert.”OK då kommer jag med detsamma ” sa Knut i telefon, med hustrun Maud på hörbart avstånd.
Gustav berättade också bittert en mindre lustig episod från sin idrottstid. Han blev helt enkelt bortmanövrerad från deltagande i en vinterolympiad. Då jag inte minns alla detaljer vill jag inte gå in på den historien, men konstatera att han var en kapabel OS-kandidat.
Ha det så bra Gustav och hoppas att ni har fina backar däruppe, till och med bättre än slalombacken på Hemmanet (där du imponerade på oss skidförsedda smågrabbar med dina eleganta åkningar). Ni börjar bli väldigt många däruppe nu, ni storpojkar som blev oss småpojkars stora idoler inom alla områden, och ni som var så jättebussiga.

Gustafs klasskamrater i Svartviks fortsättningsskola (180 lektionstimmar) 1932-33, samtliga födda år 1919 om inte annat anges; lärare var Lehman:

Nils Erik Hermansson född 7/10
Lars Teodor Andersson 24/5
Erik Hilding Strömbäck 29/9
Erik Lundberg 6/11
Ivar Axel Eriksson 14/2
Folke Hessel 5/5
Ragnar Valentin Eriksson 28/8
Arne E Larsson 2/5
Edor Forsberg 5/10
Gunnar Östling 11/3
Gustaf Holmlund 2/11
Sten Gunnar Viberg 29/11 1918
Sven Sahlin 8/8
Börje Danielsson 23/2
Sven Einar Nilsson 6/10
Karl Folke Nilsson 6/10
Sven Oskar Strömbom 219
Sigurd Dahlkvist 7/7
Arild Andersson 3/10
Sture Engberg 19/7