Det sista fartyget som byggdes på varvet i Svartvik var - vilket börjar att bli bekant nu efter Ottossons och min forskning - barkskeppet Gustaf Adolf, byggd för räkning James Dickson & Co. Hon byggdes under ledning av skeppsbyggmästaren S. Jensen och var på 210,43 svåra läster. Gustaf Adolf var knappt 40 meter lång och sjösattes den 8 maj 1862.---
Redan innan sjösättningen påmönstrade Gustaf Wilhelm Hagman, vilken skulle bli hennes befälhavare. Gustaf Wilhelm H. föddes i Göteborg den 18 januari 1820, och gifte sig den 7 mars 1852 med Kristina Lovisa född Hofvenschiöld den 20 juni 1820.---
Den 27 juli 1862 seglar fartyget med lots Svartvik-Bremön och med last av ”trädwaror”. Resan torde ha gått till Medelhavet, i varje fall medfördes på återresan till Sverige salt från för svenska turister idag bekanta Alicante och Torrevieja.
Den 6 december ankom Gustaf Adolf Göteborg, och ett par dagar senare avmönstrar befälhavaren.---
Inför fartygets andra resa ommättes fartyget, nu till 201,53 svåra läster (116,08 nyläster), och det blir S N Nilsson som övertar befälet med påmönstring den 23 januari. Den 10 februari 1863 lotsas fartyget Göteborg-Vinga, och tar sedan sikte på Australien. Första hamn där blir Adelaide med ankomst den 17 juni. Hemfärden går via Kapsatden och den 8 mars ankommer man London där man blir elva dagar innan det är dags för Göteborg som anlöptes den 4 april.---
Under fartygets tredje resa besöktes bl.a. Mauritius och tillbaka i Göteborg igen var man den 12 april 1864.---
Fartygets fjärde resa till Ostindien tar 14,5 månader med J A Brockman som befälhavare. Han avlöste Nilsson i Göteborg.--- Fartygets femte resa blir än längre i tid räknat, och bl.a. besöktes Adelaide och Sydney. Adelaide fick därmed trä från Söderhamn.---
Fartygets sjätte resa blev den längsta i tid räknat, hela 32,1 månader tog den; bl.a. hade man trälast från Söderhamn till Adelaide ännu en gång.---
Den 6 juli 1872 såldes Gustaf Adolf till August Carlberg i Onsala , sedan blev hon norska och 1903 blev hon finska. Under första världskriget beslagstogs fartyget av tyskarna, men återlämnade 1918 då Finland ju blev fritt. En hård storm i Skagerack 1920 innebar slutet för det Svartviksbyggda fartyget.---
Tack för att jag som först av alla utomstående fick tillgång till av James Iwan A. Dickson efterlämnat forskningsmaterial; mitt bygde- och sjöfartsintresse respekterades i och med detta på ett fint, förståeligt sätt av dagens "Dicksons".---
Bilden: Svante Niklas Nilsson, befälhavare på Gustaf Adolf under hennes andra och tredje resa.
Reproduktion. Sjöfartsmuseet i Göteborg.